onsdag 4. mars 2009

Nynorsk eller ikke i skolen?

Har vært inne på Elise sin blogg hvor hun tar opp temaet nynorsk i skolen. Interessant. Jeg la inn en kommentar til dette på Elise sin blogg, men jeg velger også å skrive dette som et innlegg her hos meg selv.

Interessant emne. Nynorsk eller ikke?
Jeg er tilhenger at vi skal bevare nynorsken i skolen. Jeg er av den formening at det blir lagt altfor lite vekt på at vi faktisk har to skriftspråk (da har jeg ikke tatt med samisk) i Norge.

Problemet er, mener jeg, at man i utgangspunktet er veldig negativ til nynorsk språket. Hvor mange har ikke som meg, opplevd at læreren på skolen (grunnskolen) har startet nynorskundervisningen med å fortelle at "jeg vet det er kjedelig, men vi må bare gjennom det".... Hm noen som kjenner seg igjen?

Når det gjelder undervisningen vi som studenter har fått i nynorsk her på høyskolen må jeg si meg enig i Elise. Den har vært veldig dårlig. Vi fikk beskjed om at 50% av mappene skulle være på nynorsk, og det var det. Litt undervisning har vi hatt, men ikke god nok.

Jeg mener det er viktig å lære seg det nynorske språket å kjenne. Vi har masse litteratur som er skrevet på nynorsk. Tenk deg Haldis Moren Vesaas oversatt til bokmål!!!

Men, jeg er også enig med Elise på det punkt at vi ikke er kompetente til å undervise i nynorsk med den bakgrunn vi har per idag, så vi trenger mer!!!

Når det gjelder norskundervisning for fremmedspråklige elever, vil jeg si at nynorsken ikke bør vektlegges like mye, ialle fall ikke i forbindelse med innlæring av det norske språket. Her er det viktigste at eleven får rikelig opplæring i norsk hovedmål i tillegg til morsmålsopplæringen. Vel det var noen tanker rundt dette med nynorsk i skolen.

Ingen kommentarer: